چهارشنبه ۱۶ تیر ۱۳۸۹ - ۱۸:۲۸
۰ نفر

دیدار باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صیهونیستی که برخی گمان می‌کردند می‌تواند تحولی در زمینه مناقشه خاورمیانه به‌وجود بیاورد، مانند همیشه تنها برای لبخند‌ها و ژست‌های مقام‌های دو طرف در مقابل دوربین خبرنگاران فایده داشت

این دیدار که به خاطر حمله به ناوگان آزادی تاکنون به تعویق افتاده بود، در حالی برگزار شد که رژیم صهیونیستی در میان خشم افکار عمومی جهان بیش از گذشته نیاز به اعلام حمایت صریح واشنگتن داشت. اوباما به همین خاطر در نشست خبری مشترک پس از دیدار با نتانیاهو اعلام کرد که آمریکا متعهد به تامین امنیت اسرائیل است. وی همچنین تاکید کرد که پیوند دو طرف مانند همیشه گسست‌ناپذیر خواهد بود.

همچنین درحالی‌که مذاکرات غیرمستقیم صلح میان رژیم صهیونیستی و تشکیلات خودگردان فلسطین هیچ نتیجه مشخصی نداشته است، رئیس‌جمهوری آمریکا خواستار از سرگیری مذاکرات مستقیم صلح تا ماه سپتامبر شد.

وی با اشاره به اینکه آمریکا هرگز از اسرائیل نمی‌خواهد کاری کند که امنیت‌اش به خطر بیفتد، گفت: به عقیده من نخست‌وزیر نتانیاهو خواهان صلح بوده و حاضر است برای صلح خطراتی را بپذیرد!

اوباما تصریح کرد: امید من این است زمانی که مذاکرات مستقیم آغاز شود، این مذاکرات باعث ایجاد فضایی شود که در آن هر کسی احساس کند که در حال رسیدن به موفقیت است.اوباما گفت: حقیقت موضوع این است که از زمانی که پیش از حضور در سمت ریاست‌جمهوری با نتانیاهو دیداری داشتم، به وی اعتماد پیدا کردم.

دیدار نتانیاهو با اوباما در حالی برگزار شد که فعالان صلح و حامیان فلسطین و حتی برخی یهودیان آمریکا با تجمع در مقابل کاخ سفید اعتراض خود را نسبت به سیاست‌های رژیم صهیونیستی اعلام کردند. این افراد با شعارهایی مانند «کمک به اسرائیل بس است، به محاصره غزه پایان دهید» اعتراض خود را به مذاکرات بی‌نتیجه مقام‌های واشنگتن با رژیم صهیونیستی نشان دادند.

رژیم صهیونیستی از ماه نوامبر اعلام کرد که شهرک‌سازی‌های جدید در کرانه باختری را به‌مدت 10 ماه متوقف می‌کند. بسیاری انتظار داشتند که اوباما حداقل به‌عنوان قدمی برای روند صلح از بنیامین نتانیاهو بخواهد که توقف موقت شهرک‌سازی‌ها در کرانه باختری را تمدید کند اما اوباما تنها خواستار مذاکرات مستقیم صلح پیش از 26 سپتامبر(زمان پایان توقف موقت شهرک‌سازی) شد.

نتانیاهو درحالی‌که احزاب ائتلافی کابینه رژیم صهیونیستی خواستار ادامه شهرک‌سازی‌ها هستند، نمی‌تواند تمدید این زمان را اعلام کند و بدون شک با ادامه شهرک‌سازی‌ها مذاکرات مستقیم آغاز نخواهد شد. صائب عریقات، مذاکره‌کننده ارشد تشکیلات خودگردان به همین خاطر روز گذشته تاکید کرد که نتانیاهو میان شهرک‌سازی و صلح باید یکی را انتخاب کند.

همچنین درحالی‌که بسیاری از نهادهای بین‌المللی و مردم جهان خواستار پایان کامل محاصره غزه هستند، اوباما به خاطر کاهش تعداد کالاهای ممنوعه برای ورود به غزه از رژیم صهیونیستی تقدیر کرد! اوباما علاوه بر این در دیدار خود با نتانیاهو به وی اطمینان خاطر داد که سیاست آمریکا درباره تسلیحات هسته‌ای این رژیم بدون هیچ تغییری باقی مانده است.

درحالی‌که در بیانیه پایانی اجلاس بازنگری پیمان منع گسترش تسلیحات هسته‌ای(ان‌پی‌تی) کشورهای امضا‌کننده خواستار پیوستن رژیم صهیونیستی به این پیمان شدند، اوباما تاکید کرد: اسرائیل به تدابیر امنیتی منحصر به فردی نیازمند است. اوباما صراحتا به نتانیاهو اعلام کرده که تنها اسرائیل است که می‌تواند نیازهای امنیتی خود را تشخیص دهد.

کد خبر 111205

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز